I'takaaf

Zich terugtrekken in een moskee van even voor de zonsondergang op de twintigste Ramadan tot de zonsondergang op de negenentwintigste of dertigste, dus tot de zichtbaarheid van de nieuwe maan (van Shawwaal) wordt I’takaaf genoemd.
Door I’takaaf en het aanbidden van Allah komt men dichterbij de Almachtige. Hierdoor vult men, weg van huis en comfort, van geliefde en familie en dagelijkse werkzaamheden, het hart met gedenken van en gedachten aan Allah, de Meest Verhevene. Dit versterkt de Imaan en zuivert  de persoon intern en extern. In de Heilige Qoer’aan is over de I’takaaf vermeld:
‘En raakt de vrouwen niet aan, indien jullie in de moskeeën de I’takaaf houden.’ (Soerah 2 Al-Baqarah; vers 187)
 
I’takaaf van de heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem)
Het was de gewoonte van de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) dat hij de laatste tien dagen de I’takaaf vervulde. Wanneer de laatste tien dagen van de Ramadan aanbraken werd voor de profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) een plaats in de moskee ingericht. Toen de Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) een jaar de I’takaaf niet kon vervullen omdat Hij op reis was, heeft Hij het jaar daarop twintig dagen de I’takaaf vervult. De eerbiedwaardige Aisha (de tevredenheid van Allah met haar) zei: ‘De Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) voerde de I’takaaf in de laatste tien dagen van de Ramadan uit totdat Allah de Almachtige en Verhevene hem tot zich nam.’ (Sahieh Boegharie, Sahieh Moesliem)
 
Voorwaarden van I’takaaf
Er zijn drie zaken die belangrijk zijn in I’takaaf:
  1. Zich terugtrekken in een moskee (voor mannen) waarin het gezamenlijke gebed wordt verricht.
  2. Met goede intentie de I’takaaf volbrengen door een persoon die moslim en (geestelijk) gezond is.
  3. Men moet niet in een toestand van Janaabah (toestand na seksuele omgang of natte droom) zijn.
 
Regels voor I’takaaf
Als er iemand in I’takaaf zit dan mag men niet uit die ruimte gaan behalve voor natuurlijke behoefte en eten. Als er iemand anders het eten kan brengen, dan mag men de moskee niet verlaten. Hij moet in de moskee blijven en daar ook blijven slapen. Het is beter om niet inactief te zitten, maar om de Heilige Qoer’aan te reciteren en om nafl (vrijwillige) salaat te verrichten of andere gebeden uit te voeren.
Als er vrouwen I’takaaf willen zitten, dan kunnen ze, met toestemming van hun echtgenoot, dit doen op de vaste plek in hun huis waar ze hun gebeden uitvoeren. Vrouwen moeten niet in hun menstruatieperiode zijn en de vloeiing na de bevalling hebben. Voor vrouwen is het van belang om te stoppen met I’takaaf in geval van menstruatie of vloeiing na de bevalling en het is ook niet toegestaan om de echtgenoot te omhelzen of seksuele omgang met hem te hebben tijdens de I’takaaf.
 
De beste plaats voor het vervullen va I’takaaf
De beste I’takaaf is die, welke doorgebracht wordt in Masdjied-oel-Haraam, op de tweede plaats in de moskee van de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) en dan in masdjied-oel Aqsa en dan in de Djama’Masdjied waar het gezamenlijke gebed dagelijks wordt verricht.