Ied-oel-Fitr

Ied-oel-Fitr is een feestdag die het einde van de maand Ramadan aangeeft. Fitr betekent verbreken, en het geeft aan dat de vastenperiode verbroken en voorbij is.
De ied-oel-Fitr heeft vele betekenissen: Ied is een dankdag, een dag van herinnering, een dag van overwinning, een oogstdag, een dag van vergiffenis en een dan van vrede. Ied is nog meer, omdat het een dag van Islam, een dag van Allah is.
 
Ied is een dankdag
Elke Ied is een dankdag waarbij moslims in een broederlijke en opgewekte sfeer samenkomen om hun dankbaarheid aan Allah Soebhanahoe wa Ta’aala te tonen voor Zijn hulp om hun spirituele verplichtingen te vervullen voorafgaande aan de Ied. Deze vorm van dankbetuiging is niet beperkt tot spirituele toewijding en verbale uiting. Het gaat ver boven dat. Het gaat om zichzelf te manifesteren in een mooie vorm sociale en humanitaire opgewektheid.
De moslims die hun vasten tijdens de maand ramadan volbracht hebben danken Allah Soebhanahoe wa Ta’aala door aalmoes te geven aan de armen en de hulpbehoevenden op de eerste Ied-dag.
De Islamitische vorm van dankbetuiging is een gezonde combinatie van spirituele toewijding en humanitaire liefdadigheid, die nergens te vinden is behalve in de Islam.
 
Ied is een dag van herinnering
Zelfs in hun meest vreugdevolle tijden gedenken de moslims Allah Soebhanahoe wa Ta’aala middels het gebed. Zij bidden tot Allah Soebhanahoe wa Ta’aala en prijzen Zijn Naam om hun herinneringen te uiten voor Zijn gunsten. Ze denken aan de overledenen door te bidden voor hun zielen, aan de hulpbehoevenden door hun te helpen, aan de verdriethebbende door hun sympathie te tonen en te troosten, aan de zieken door hun te bezoeken en beste wensen te geven, aan de afwezigen door hun hartelijk te begroeten en gemeend aandacht te geven.
Dus de betekenis van herinnering op Ied is alle limieten overtreffen en zich uitspreiden over verstrekkende dimensies van het mensenleven.
 
Ied is een Dag van overwinning
Elke Ied is een dag van overwinning. De persoon die slaagt in het waarborgen van zijn spirituele rechten en ontwikkeling verwelkomt de Ied met een zegevierde geest.
De persoon die oprecht aan zijn plichten in verband met Ied heeft voldaan is een zegevierend persoon.
Hij bewijst dat hij een sterke controle op zijn verlangen heeft, oefent een gezonde zelfbeheersing uit en geniet van het disciplinaire leven.
En als een persoon al deze eigenschappen heeft aangeleerd heeft hij zijn grootste overwinning behaald, omdat de persoon, die weet hoe hij zichzelf en zijn verlangens onder controle moet houden, ver is van zonde en kwaad, van vrees en lafheid, van ondeugd en onfatsoenlijkheid, van jaloezie en hebzucht, van vernedering en allen andere oorzaken van onderwerping.
Dus als hij de Ied verwelkomt, welke zijn verkregen vrijheid aanduidt, is hij feitelijk zijn overwinning aan het vieren en de Ied wordt dus een Dag van Overwinning.
 
Ied is een Oogstdag
Elke Ied is een oogstdag. Al de goede werkers in dienst van Allah Soebhanahoe wa Ta’aala, alle goede gelovigen oogsten de vruchten van zijn goede daden op de Ied-dag, als Allah zijn Barmhartigheid en zegeningen in overvloed geeft.
De Islamitische gemeenschap collecteert de verplichte bijdrage voor broederschap en sociale verantwoordelijkheid, waarbij contributie wordt betaald in de vorm van wederzijdse liefde, sympathie en interesse. Elk lid van de Islamitische gemeenschap zal wat van de vruchten oogsten of wat geld collecteren op de een of andere manier.
Allah Soebhanahoe wa Ta’aala geeft oneindig veel, vooral aan diegene die zich oprecht bekommert om de welvaart van zijn broeders. De begunstigden die niet kunnen geven zullen een bijdrage van hun broeder, samen met de enorme Gunst van Allah, ontvangen. De hebbende en niet-hebbende zullen genieten van de voorzienigheid van Allah Soebhanahoe wa Ta’aala en de Ied zal inderdaad een goede oogstdag zijn.
 
 
 
Ied is een dag van vergiffenis
Als moslims bijeenkomen op de Ied-bijeenkomst, bidden ze allemaal hartgrondig voor vergiffenis en voor een sterk geloof. En Allah Soebhanahoe wa Ta’aala heeft degene, die Hem in alle oprechtheid benadert, verzekerd van zijn genade en vergiffenis. In de zegenrijke en hoog spirituele bijeenkomst zal elke moslim zich voor Allah Soebhanahoe wa Ta’aala schamen om elke vijandschap en haatdragendheid jegens zijn broeders. Een ware moslim zal erg onder de indruk zijn van deze broederlijke en spirituele bijeenkomst, en zal elke vijandigheid, als deze er is, overwinnen. Derhalve, zal hij samen met de anderen mee moeten gaan om gehoor te geven aan de opgewektheid op de Ied-dag om zijn hart en ziel te zuiveren. In elk geval, hij moet degene die hem misschien iets slecht aangedaan heeft vergeven, omdat hij zelf om vergiffenis aan Allah Soebhanahoe wa Ta’aala zal vragen.
De diepe betekenis van deze erg zegenrijke bijeenkomst is dat hij leert dat als hij vergeeft, hij ook vergeven zal worden.
En als hij vergeeft, zal de kracht van vergiffenis de Barmhartigheid van Allah Soebhanahoe wa Ta’aala laten neerdalen. En dat kenmerkt de Ied als de dag van de vergiffenis.
 
Ied is een dag van vrede
Elke Ied is een dag van vrede. Als een moslim vrede in zijn hart maakt door de wetten van Allah Soebhanahoe wa Ta’aala te gehoorzamen en een disciplinair leven te leiden, is hij zeker een onschendbaar vredesverdrag met Allah Soebhanahoe wa Ta’aala overeengekomen.
Als een persoon eenmaal in vrede is met Allah Soebhanahoe wa Ta’aala, zal hij ook in vrede zijn met zichzelf, en derhalve met iedereen op deze wereld.
Dus als hij Ied viert op de goede manier, viert hij eigenlijk de gesloten vredesovereenkomst tussen hem en Allah Soebhanahoe wa Ta’aala. En dat kenmerkt Ied als de dag van vrede.