Zakaat

Het afdragen van Zakaat is een fundament van de Islam. De heilige Profeet Mohammed (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Islam is gebaseerd op vijf pilaren: (1) Getuigenis afleggen dat er geen god is dan Allah en Mohammed (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zijn profeet is;
(2) Verrichten van de salaat; (3) Het vasten in de maand Ramadan;
(4) Afdragen van de zakaat; (5) Verrichten van de Hadj.’
 
Zakaat is een belangrijk fundament
Na imaan is salaat de belangrijkste pilaar die fysiek verricht moet worden en Zakaat die monetair verricht moet worden. Salaat en Zakaat zijn vele keren samen genoemd in de Heilige Qoer’aan.
Dit bewijst dat Zakaat na salaat het belangrijkste fundament is. Degene die deze verplichting nakomt is een overvloed aan beloning in deze wereld en in het hiernamaals beloofd. En degene die de Zakaat nalaat te voldoen wordt in de Qoer’aan en de overleveringen van de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) duidelijk gewaarschuwd voor de consequenties.
 
Betekenis van het woord Zakaat
Het woord Zakaat betekent zuivering. Als term wordt het gebruikt voor het aangeven van de armenbelasting over eigendommen in de vorm van aalmoes, als een verlossing van zonde voor de eigenaar. In de Heilige Qoer’aan wordt vermeld:
‘O beminde (Profeet), neem de Zakaat van hun bezittingen in ontvangst, waarmede jij hen zult zuiveren en reinigen, en doe heilbede voor hen. Waarlijk, uw bede is voor hen een rust. En Allah is Alhorend, Alwetend.’
(soerah 9 At-taubah; vers 103)
 
 
Op wie is zakaat verplicht?
Zakaat is verplicht op alle gelovigen die voldoende bezittingen hebben. Als een persoon middelen van bestaan heeft en vermogen opbouwt volgens de regels van de Islam en dit vermogen blijft over, dus meer dan men nodig heeft in het jaar, dan moet een gedeelte aan Zakaat betaald worden volgens een ratio van het opgebouwde vermogen. Een van de voordelen van Zakaat is dat bezittingen gezuiverd worden. Maar het meest interessante is dat het bezittingen in waarde doet toenemen. In de Heilige Qoer’aan wordt vermeld:
‘En wat jullie wegschenken om meer te mogen ontvangen, zodat de bezittingen van de schenker zullen vermeerderen, zal bij Allah niet vermeerderen. Maar wat jullie aan Zakaat geven, Allah’s welbehagen zoekend, dezen zijn het, die het dubbele zullen ontvangen.’ (Soerah 30 Ar-Roehm; vers 39)
 
Zakaat is een duidelijk gebod in de Qoer’aan
Zakaat is een regel in de Islam en gebaseerd opeen duidelijk gebod in de Heilige Qoer’aan. Allah Soebhanahoe wa Ta’aala vermeldt:
‘en onderhoudt het gebed, en betaalt de Zakaat, en sluit met Allah een goede lening) (Soerah 73 Al-Moezammil; vers 20)
 
‘Slechts zij zullen de moskeeën van Allah onderhouden die in Allah en de Opstanding geloven en het gebed onderhouden en Zakaat betalen en niemand vrezen behalve Allah. Daarom, diegenen zullen mogelijk behoren tot de geleiden.’ (Soerah 9 At-Taubah; vers 18)
 
Het is belangrijk op te merken dat de twee geboden, verrichten van het salaat en het afdragen van de Zakaat, in verschillende verzen in de Qoer’aan genoemd zijn als basisvoorschriften van het Islamitisch geloof.
 
Voordelen van Zakaat geven
Hieronder volgt een aantal van de vele voordelen genoemd in de overleveringen van de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) voor degene die Zakaat geeft:
  1. Tevredenheid van Allah
  2. Vermeerdering van bezit
  3. Bescherming tegen verlies
  4. Vergiffenis en Zegeningen van Allah
  5. Bescherming tegen de woede van Allah en tegen een slechte dood
  6. Bescherming op de dag des Oordeels
  7. Bescherming tegen onheil en zeventig rampspoeden
  8. Bescherming tegen het vuur van de hel
  9. Bescherming tegen leed
 
Aan wie mag Zakaat niet worden gegeven?
  1. De nakomelingen van de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem)
  2. ouders, grootouders, kinderen en kleinkinderen
  3. niet-moslims
 
Zakaat mag niet worden gebruikt als een vergoeding voor verleende diensten. De bezittingen waarop Zakaat verplicht is, maar waarvoor Zakaat niet betaald is, zullen langzaam door Allah vernietigd worden door de zegeningen van die bezittingen weg te nemen.
 
 
 
 
Degene die geen Zakaat afdraagt
Wie bezittingen heeft waarover Zakaat betaald moet worden en deze niet doet volgens de regels van de Islam, is een zondaar en zal zwaar gestraft worden op de Dag des Oordeels. De Heilige Qoer’aan vermeldt:
‘En Zij, die goud en zilver vergaren en het niet op Allah’s weg besteden, kondig hun het blijde nieuws van een pijnlijke straf aan.’ (Soerah 9 At-Taubah; vers 34)
 
Consequentie van het niet geven van Zakaat
Als de Almachtige Allah een rampspoed laat geschieden om mensen te straffen voor hun zonden, kan geen kracht Zijn woeste straf tegenhouden. Mensen kunnen duizenden plannen bedenken, maar als iets besloten is door de Heer der Werelden dan gebeurt dit ook. Tegenwoordig is rampspoed van hongersnood, overstromingen, enz. een groot probleem geworden van de hele wereld. Als wij bevrijd willen worden van dit leed, dan moeten we de verplichtingen, die Allah geopenbaard heeft, volgen. Profeet Mohammed (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) heeft ons al meer dan 1400 jaar geleden gewaarschuwd tegen al de duivelse praktijken die rampspoed en onheil op deze wereld brengen. De waarschuwing is lang geleden gegeven en nu ervaart de wereld de waarheid door die mee te maken. Vandaag komen de voorspellingen uit.
 
Zakaat-een oorzaak van hongersnood
De eerbiedwaardige Boeraydah (de Tevredenheid van Allah met hem) vertelt dat de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘De natie die geen Zakaat geeft, Allah treft hun met hongersnood.’ (Tibraani)
 
De eerbiedwaardige ibn Oemar (de Tevredenheid van Allah met hem) vertelt dat de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) op een keer zei:
‘O Moehaajirien! Er zijn vijf (vreselijke) zonden; als jullie een van deze begaan -en ik neem mijn toevlucht tot Allah tegen het kwaad van deze zonden opdat jullie deze niet begaan-(jullie zullen verschrikkelijke rampen tegemoet gaan)’….. ‘Ten derde als mensen stoppen met het betalen van Zakaat, zal de regen niet tot hen komen, waar het niet geldt voor de dieren, geen enkele druppel regen zal op hun vallen.’ (Targheeb)
 
Zakaat negeren- oorzaak van windstormen en aardbevingen
De eerbiedwaardige Ali en de eerbiedwaardige Aboe Hoerairah (de Tevredenheid van Allah met hen) vertellen dat de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Als mijn volgelingen vijftien verlichtingen doen’… ‘Als Zakaat beschouwd wordt als een straf (d.w.z. mensen zullen Zakaat met tegenzin betalen), verwacht dan hevige windstormen, aardbevingen, mensen worden door de aarde opgeslokt, metamorfoses, stenen zullen neerkletteren uit de hemel, en rampspoeden zullen elkaar in een hoog tempo volgen, net zoals een kraalvormige rozenkrans na elkaar uitvalt als het doorgeknipt wordt.’
 
Vernietiging van bezittingen
De eerbiedwaardige Oemar (de Tevredenheid van Allah met hem) vertelt dat de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Bezittingen gaan in het algemeen verloren op het land en de zee omdat Zakaat hiervoor niet betaald is.’ (Tabraani)
 
De eerbiedwaardige Aisha (de Tevredenheid van Allah met haar) vertelt dat de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Zakaat zal de bezittingen, waarover Zakaat betaald moet worden, vernietigen.’ (Bahaqie)
 
Consequenties in het Hiernamaals
Allah Soebhanahoe wa Ta’aala vermeldt in de Heilige Qoer’aan:
‘En zij, die goud en zilver vergaren en het niet op Allah’s weg besteden, kondig hun het blijde nieuws van een pijnlijke straf aan. Op de dag, waarop het (de schatten) in het vuur der hel verhit zal worden, dan zullen Wij ermee hun voorhoofden en hun zijden en hun ruggen brandmerken. Dit is wat jullie voor uzelf vergaard hadden; smaakt nu voor het vergaren.’ (Soerah 9 At-Taubah; verzen 34 en 35)
 
De metgezellen en wetgeleerden zijn er over eens dat de verschillende straffen die genoemd zijn in dit vers gelden voor diegene die geen Zakaat betaalt.
 
‘En laat degenen, die gierig zijn, ten opzichte van wat Allah hun van Zijn genade gegeven heeft, nimmer denken, dat het goed voor hen is; integendeel, het is slecht voor hen. Weldra zal datgene, waarmee zij gierig waren geweest, als een halsband om hun nek zijn op de Dag der Opstanding.’ (Soerah 3 Al-Imraan; vers 180)
 
Imaam Fagroeddien Raazi (de Tevredenheid van Allah met hem) schrijft in zijn uitleg. ‘Dit vers slaat niet op de nafl (vrijwillige) bijdrage. Het slaat op het verzuimen van de verplichte bijdrage.’
Dit wordt bewezen door een overlevering van de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) waarin hij zei: ‘De persoon aan wie bezittingen is geschonken door Allah, en hij geeft geen Zakaat hiervan, dan zal op de Dag des Oordeels zijn bezittingen voor hem veranderd worden in een grote gladde slang moet twee zwarte stippen op de ogen. Het zal rond zijn nek hangen op de Dag de Oordeels en grijpt hij zijn beide kaken en zegt: ‘ik ben jouw bezittingen, ik ben jouw rijkdom’.’ (sahieh Boegharie)
Toen reciteerde de heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) het bovengenoemde vers (uit soerah al-imraan)
De eerbiedwaardige Aboe Hoerairah (de Tevredenheid van Allah met hem) vertelt dat de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei:
‘Als iemand die goud of zilver bezit geen bijdrage betaald, dan zal op de Dag des Oordeels van zijn goud en zilver platen worden gemaakt die verhit worden in het vuur van de hel. Zijn zijden, voorhoofd en rug zullen verbrand worden met (de hete platen), keer op keer, tot die dag, die komt na een duur van vijftienduizend.’ (Sahieh Boeghaarie, Sahieh Moesliem)
 
Een keer zag de Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) gouden armbanden aan de handen van twee vrouwen. Hij vroeg of zij Zakaat voor de armbanden gaven? Zij antwoordden, ‘Nee’. De Heilige Profeet (Vrede en Zegeningen van Allah met hem) zei: ‘Willen jullie dat op de Dag des Oordeels jullie ertoe gebracht worden om armbanden van vuur te dragen?’ Ze zeide: ‘Nee’. Hij zei: ‘Geef Zakaat hiervan.’ (Tirmizie)

Maak jouw eigen website met JouwWeb